Bulan Bulan Islam 2.0 APK

Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allahadalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Diamenciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram(Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram, Rejab). Itulah (ketetapan) agamayang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulanyang empat itu dan perangilah kaum Musyrikin itu semuanyasebagaimana mereka pun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilahbahawasanya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa. (SurahAl-Taubah : 36)

Dua belas bulan yang disebut oleh Allah di dalam ayat di atastelah dihuraikan oleh Rasulullah SAW di dalam sebuah hadith yangtelah diceritakan oleh Saidina Abu Bakar as-Siddiq r.a bahawaRasulullah SAW memberikan khutbah ketika ibadah haji denganberkata:

Ketahuilah bahawa masa berputar seperti mana hari Allahmenciptakan langit dan bumi, setahun ada 12 bulan antaranya empatbulan haram, tiga daripadanya berturutan iaitu Zulkaedah,Zulhijjah, Muharam dan Rejab yang terletak antara Jumada danSyaaban. (Hadis Riwayat Imam Ahmad)

Bulan dalam bahasa Arab disebut "Al-Syahru" bermaksud bulan yangmerujuk kepada bulan-bulan yang terdapat dalam Islam yang dipanggilbulan-bulan Hijriyah. Tarikh Hijriyah Islam yang pertama adalahbermula ketika Nabi Muhammad SAW serta umat Islam telah sampai danberhijrah ke Madinah. Nama-nama bulan Arab yang telah diiktirafsebagai bulan Islam dan telah dirasmikan penggunaannya oleh SaidinaUmar al-Khattab r.a.

App Information